Vi samarbetar med samtliga försäkringsbolag

För att hanteringen av ditt skadeärende ska gå så enkelt som möjligt är det bäst att du först anmäler skadan till ditt försäkringsbolag.

Du anmäler med fördel din skada på ditt försäkringsbolags hemsida. Därefter bokar du din skadebesiktning via länken nedan.

Viktigt att veta vid försäkringsskada

Om du får en skada på din bil ska du efter bästa förmåga försöka begränsa den. Ta inte bort eller kasta saker som skadats och försök inte laga skadan själv. Ring först ditt försäkringsbolag och berätta vad som har hänt så talar de om för dig vad du ska göra.

1 Du visar skadan på din bil

Vi dokumenterar bilens skador och gör en skadeberäkning. Beräkningen med fotografier sänds sedan vidare till ditt försäkringsbolag för granskning och godkännande av reparationsmetoden. Detta görs för att reparationstiden ska bli så kort som möjligt. Därefter beställs nödvändiga reservdelar som förberedelse inför reparation.

Om du inte redan gjort en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag ber vi dig göra det omgående och sedan meddela oss aktuellt skadenummer. Om du är osäker på hur du ska gå tillväga hjälper vi dig gärna!

2 Innan du lämnar bilen hos oss

Om inget annat är avtalat ber vi dig komma med din bil vid bokad tidpunkt. Vi öppnar kl. 07:00. Vi ber dig förbereda din bil med följande åtgärder innan du kommer till oss:

  • Ta med nyckel till ev. fälglås.
  • Demontera taxbox, takräcken och barnstolar.
  • Töm bilen på lösa delar och värdesaker.
  • För att uppnå bästa resultat bör bilen vara tvättad.

Vi står inte för hyrbil/ersättningsbil under denna reparation men om du önskar hyra bil kan vi hjälpa dig med bokningen. Kontrollera om din försäkring täcker hyrbils- och stilleståndsersättning så kan du sänka dina kostnader.

Obs! Kom ihåg att du måste boka hyrbilen i förväg.

Om du vill komplettera din beställning ber vi dig att kontakta oss omgående så att vi kan avsätta mer tid för arbete och beställning av tillbehör och reservdelar.

3 Originalreservdelar

Vi använder alltid originalreservdelar och för miljöns skull använder vi även begagnade reservdelar när det är möjligt, vilket också är ett krav från samtliga försäkringsbolag. Delarna är noga kontrollerade innan de skickas till oss.

4 När din bil lämnats in

När din bil kommit in till oss demonterar, frilägger, byter och riktar vi eventuella skador så att vi kan färdigställa bilen för lackering. Är det en stor skada ställs bilen i vår så kallade ”riktbänk” där vi mäter upp karossen samt drar ut den till ursprunglig form. Vi rostskyddar alla skarvar och utbytta karossdelar för att säkerställa att din bils rostskydd ska bibehållas.

Vi använder högkvalitativa produkter för att du ska behålla de garantier som finns på bilen. Vi följer naturligtvis alltid märkets reparationsinstruktioner så att vi kan säkerställa att både kvalitet och säkerhet återställs till ursprunglig nivå.

5 Plastreparation

Vi reparerar i första hand de plastdetaljer som går att reparera även om det kostar lika mycket som att köpa en ny del. Detta är också ett led i vårt miljöarbete samt ett krav från försäkringsbolagen.

6 Lackering

Efter vår karosserireparation lämnas bilen till vår lackerare för grundning av riktade ytor, nerslipning, maskering och slutligen lackering av alla åtgärdade detaljer. Vi sparar din tid eftersom vi har lackeringsverkstad i anslutning till skadeverkstaden.

Nu kommer slutfasen i reparationen där vi monterar alla detaljer, som lister, invändiga paneler, lås och knappar m.m.

Slutligen provkör och kontrollerar vi din bil så att alla funktioner är i sin ordning. Via generalagenter och försäkringsbolag blir vi även kontrollerade av tredjepart. Det innebär att din bil kan ha fått en extra kvalitetskontroll innan utlämning.

Vid bokning av reparation får du också reda på när din bil är färdig att hämta.
Uppstår något oväntat under reparationstiden kontaktar vi dig alltid. Självrisken betalas när du hämtar din bil.